ТДМ България държи новият рекорд за най-много Yamaha TDM на едно място.

Author Topic: малък проект по възстановяване на един TDM850  (Read 9366 times)

Offline rednikmarto

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 111
  • 0884 840 531
Здравейте приятели,

В началото на Март тази година си купих един поуморен кон (TDM850, 2000).
Видимо мотора е бил обслужван зле, и някои части му бяха неоригинални и дразнещи.
Видимо е бил изтърваван или хлъзган от дясната страна.
Едва ли трябва да ви обяснявам защо го взех, въпреки че видимо не е най-добрата сделка.

В края на текста са ми въпросите към вас. Нямам компетенция на монтьор,  пипам по мотора на моя отговорност. 

Предварително се извинявам за снимките с ниска резолюция, такива ми бяха възможностите тогава.
Когато имах TDM преди време всичко са ми го правили специалисти, но сега тръгнах по друг път с този ТДМ.
Сега разглобявам/чистя/поправям/сглобявам предимно аз. Отделни неща ги нося на специалисти, понеже нямам опит/оборудване да ги обслужа/поправя сам.

По спирачните апарати имаше липсващи части, и неоригинални такива - нямаше капачките, пружините дето притискат накладките и щифтовете бяха някакви ръждилници, бог знае от какво са ги взели да го сложат на ТДМ-а. Благодаря на Спас Кръстев за комплекта спирачни системи дето ми даде, сега това го броя за оправено.



Следващото дето сборих беше ключалката. Предходните "усери" са унищожили оригиналната ключалка и тази беше с друг ключ. Така вече ключовете ми бяха 2 броя. Пренареждането на ключалката за оригиналния ключ струваше 30 лв. Там където ключалката се монтира към горния тройник (Yamaha го наричат кормилна корона) има 2 рога, единия видимо изкривен. Явно когато са почупили ориг. ключалка са свършили тая работа. Майстор Георги до Бриколаж, го оправи за 20лв.



Кабела на ключалката и той отнесъл щета. Един проводник скъсан, други 2 със обелена изолация. Снопа кабели от ключалката е бил "докопан" от вентилатора на радиатора. Явно им е било трудно да го сложат в телената скара както си трябва и са го оставили да виси. Това ми беше лесно да го оправя, все пак съм електротехник.



Плочата дето ключалката заключва кормилото към рамата - беше ръждива и изподрана. Пилих и боядисвах на воля.



Не-оригиналното кормило отпътува към коша за боклук. Помолих пазача на паркинга дето държа мотора да го изхвърли.
В крайна сметка това синьото нещо е заминало за рециклиране, един човек с колело и кошница го е взел.



С вече оригинално кормило и краш тапи, за около 70лв всичко. Имах проблеми с почупени фиксиращи щифтове на охлювите. Без тях не си е работа. Благодаря на Георги Якимов за помощта по тоя проблем.



На маркуча от термостата към радиатора - дълбоко протъркване. Слагам нов маркуч.



Трудно бих описал колко мръсотия свалих от кутията на въздушния филтър и карбураторите. 3-4 пъти миене с препарат и търкане. Слагам нови гумени уплътнения, карбуратори-смукателни колектори.



Карбураторите ги дадох на специалист. Течностите от мотора ги източих.
Мерих компресия, 11 bar @ цил.1 и 11.5 bar на цил.2.



Махнах капака на главатa, купих ново уплътнение (около 60лв. от Yamaha).



Поръчах няколко пул-а за клапани.
На 4 от всичките 6 смукателни клапани имаше хлабина 0.10mm.
На изпускателните клапани хлабината беше в нормите (0.25mm - 0.30mm).

Гърбиците на вала са хубави, лъскави и без драскотини.
Обаче, има драскотини по разпределителния вал (засмукване), там където вала лагерува (в шийките). Драскотините стават по-интензивни с приближаването към зъбното колело на ангренажа. Беше безсмислено да снимам драскотините с моя жалък телефон, но те могат да се усетят ако внимателно се драска с нокът по вала.

Тъй като не смогнах да си купя микрометри и plastigauge лентички, не мога да оценя вала доколко е износен, респективно дали и главата е износена, в местата където лагерува вала.

Маркерите на зъб. колела/и разпред. валове са изместени, както си му е реда - смукателния напред (0.50mm) а изпускателния назад с около 1.50mm. Това би трябвало да значи нова ангренажна верига, в идеалния случай и нови зъбни колела. Само че така сметката отива на 400лв.

Колебая се дали по-добрия вариант не е цяла глава да търся.


« Last Edit: June 05, 2016, 07:39 by rednikmarto »
фен на Yamaha TDM 850 / 900

Online apollo11

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 990
нали знаеш, че с тоя мотор ще изхарчиш пари колкото за един по-нов и читав?!
лично аз минах по тоя път със стария Дивершън..
минах по тоя път и със старата кола..
стара и неподдържана машина, колкото и да е любима, е бездънна яма!
п.с.
иначе по въпроса, потърси  друга глава,виж й състоянието и калкулирай кое ще ти е по-евтино/читаво

Offline jivanyamaha

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 127
Браво, Марто. Знам, че ще се справиш. Пулове откъде поръча? Аз ще поръчвам някои неща от тук http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/motorcycle/Y-1WG-12153-21-00.html и от тук http://www.partzilla.com/parts/detail/yamaha/YP-1WG-12153-21-00.html , ако нещо трябва може да споделиш.

Offline rednikmarto

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 111
  • 0884 840 531
Ползвам пловдивските фирми GG-Moto или Иридиум (yamahabox.com), доставката е до 10 дни.

Дано някой от колегите който има понятие от разпределителни валове и TDM850 да ми напише с думи прости как да продължавам нататък.

фен на Yamaha TDM 850 / 900

Offline Николай 'Goose' Иванов

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 560
  • LZ1GSE
    • Il grande idiota
То няма какво толкова да имаш понятие, някой просто трябва да има микромер и да ги замери дали са в допуск (а тях ги има в документацията, освен това тук в темата с мануелите съм пуснал и линк за хайнес мануала за ремонт) ...
In God we trust, all others must submit an X.509 Certificate

Offline rednikmarto

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 111
  • 0884 840 531
Това е продължението на темата по възстановяване на ТДМ850 4ТХ6-цата ми.

Първо една корекция (това е правилния текст, по-горе съм го разменил по смисъл):
Quote
Маркерите на зъб. колела/и разпред. валове са изместени, както си му е реда - смукателния НАЗАД (0.50mm) а изпускателния НАПРЕД с около 1.50mm.

Благодарности за Веселин Куршумов, който ми даде да ползвам неговия микрометър. С него измерих че вала е в нормата на местата където са му шийките. При гърбиците не съм мерил, там трябва друг микрометър, с обхват над 25mm.
Събрах вала с ангренажното колело и верига, малко се озорих на зацепването, вала е е енергичен палавник :) като се събере с клапаните и повдигачите.

Едно място, където се събират отпадъците на охладителната система е тялото съдържащо термостата:


Тук вече съм качил карбураторите и съм закачил мерителни маркучи, за да проверя нивата в камерите. Нямаше как да го подмина, защото майстора дето ми чисти карбураторите, е изправил регулиращите пластини.
Оказа се че карбуратор 2 е с перфектно ниво -  права пластина; при карбуратор 1 - два пъти регулирах докато нацеля нивото. С права пластина беше високо.



Днес го налях с антифриз и го завъртях. Доволен съм, бръмна веднага, няма течове.
Тук съм закачил вакуум-метъра (правим синхронизация), това е нещото дето виси от лоста на предната спирачка.
Преходник Ø5-Ø5 за маркуч си купих от dbk-dimitrov.com, а мерителните Ø6mm стават, но сигурно ще е по-добре да се купи Ø5mm - нямаше в тукашния Практикер. Маркуча дето доставя бензин е Ø9mm. Обикновенни маркучета ползвах, бензина не им се отразява добре, но за кратка употреба издържаха.



Следва продължение...
 


фен на Yamaha TDM 850 / 900

Offline Веселин Куршумов (Ротко)

  • 0877554119
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2332
  • Не са ми нужни 235 причини, за да избера TDM...
Луд за връзване си моето момче, обаче ентусиазмът ти не спира да ме изумява !
Стискам палци моторът ти да е час по-скоро готов за каране защото ти го заслужаваш!  :) :) :) :) :)
TDM is my lifestyle, my destiny, my religion ...

Offline Ради Райков

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1718
Ммм да, определено има много ентусиазъм тук, а като знам с какво старание възстановяваше старият след ПтП, то и този ще бъде на края перфектен.  :) :) :)

Offline rednikmarto

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 111
  • 0884 840 531
Това е поредното продължение на темата по възстановяването на ТДМ850 (4ТХ6).

Точно щях да монтирам предния фар и..
се оказа че днес беше момента за кратка офталмологична операция.
За втори път отварям предния фар.



Предния път отварях само корпуса, заради хлопащ фланец на лупата; сега отварям и фара заради отлепена лупа.
Като се разклати фара и лупата тропаше. Сега съм залепил лупата (с авто силикон), утре ще сглобявам (живот и здраве).



Вътре в фара - лупата, рефлектора и фланеца бяха в черен фин прах, позабърсах ги.

Благодаря на Георги Якимов за съдействието. Голям си, братле.  ;)

Следва продължение...

фен на Yamaha TDM 850 / 900

Offline rednikmarto

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 111
  • 0884 840 531
Понеже втулката на капака на масления филтър е била някога изгубена.. тези дни отделих малко време за да купя и монтирам такава. Струваше 10-тина лева, и по няколко лева също нови О-пръстени.



Следващото с което се занимах беше криво стоящ ляв спойлер.
Проявата е видимо кофти застанал спойлер, несъответствия на гумената гайка (резервоар) и отвора за винта в спойлера.

Бях се притеснил че е от паданията с мотора които са изпълнявали предшествениците ми...
Открих че основното количество изкривяване е от друго.. От объркан ред на монтаж на гумените тампони и планки на резервоара.

Любопитното е че в ръководствата никъде няма свястна картинка, но пък има чудесна такава в документа за резервни части. Само там. Този е объркания, следващия е правилния ред на монтажа на тези тампони и планки.



..



Следва продължение.. (предница, изпускателна система и т.н.)

« Last Edit: August 31, 2016, 12:32 by rednikmarto »
фен на Yamaha TDM 850 / 900

Offline rednikmarto

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 111
  • 0884 840 531
Тоя път се заех с изпускателната система. Силно прогоряла снадка на 2 в 1 то и заминал колектор. С много трудности свалих единия фланец - беше заклинил в едната шпилка. Това е и обяснението защо беше очукана главата в основата на шпилката - опитвали са (неуспешно) да я свалят с обикновено блъскане и натискане. Това са остатъци от окончанието на колекторната тръба и заклинилия фланец.



Купих друг колектор, след погребението на остатъците от своя. Гърнето ми беше ръждиво. Песъкоструйката струва 6 лева в "Атабласт", Пловдив.



Гърнето го носих на ремонт и го боядисах.
Колектора се поддадох на поканата да му се смени тръбата на края, с по-хубава и това ми излезе през "незнам къде" като ми обявиха цената. Там повече няма да ходя. Това се оказа 2-рата грешка. Първата беше че занесох частите да ги режат и заваряват без мотора. 
...
Опитвам се да сглобявам, не става от раз. Трудно но, все пак мина без нервна криза. Кой ми е виновен че правя глупости ??!?
За окончателното сглобяване ми помогна майстор Боги. Много брутална неръждаема скоба ми изнамери и монтира. 



След продължение...
« Last Edit: October 03, 2016, 17:22 by rednikmarto »
фен на Yamaha TDM 850 / 900

Offline Веселин Куршумов (Ротко)

  • 0877554119
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2332
  • Не са ми нужни 235 причини, за да избера TDM...
Ентусиазма ти е брутален...
Шапка ти свалям :-)
TDM is my lifestyle, my destiny, my religion ...

Offline rednikmarto

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 111
  • 0884 840 531
Първата галванизация на кривката стана красиво.
..но нещо стандартната процедура мед+никел+хром не пасва на нашите кривки.
Отлюпи се на едри люспи като се загря на работещ двигател.
Дори го бях шлайфал след песъкоструенето, и затова беше красиво.
Свалих кривката, отново песъкоструене (този път 15лв. ).

От втория път стана. Втория път дори не го шлайфах, а веднага след песъкоструйката го занесох на галванизация.

Снимката никак не показва добре, но с две думи - повърхноста е груба, личат "мини" кратери от песъкоструйката.
Но най-важното - покритието стои здраво на всякъде.
Това беше изначалната ми цел, красотата (гладко, огледално) не беше важна.

За да стане...специалиста по галванизация смени процедурата на покритията.
Направи го без галваничното помедняване, т.е. директно никел, после хром.
Това е успешната рецепта.
Никел-а е по-тънък слой от нормалното.
Коментара на специалиста от тази фирма, беше че самата кривка е явно от специализиран материал, и затова първия път се налюпи. Обясни и че никела по-добре се получава по подобните на неръждавейка метали.
Явно нашите оригинални кривки имат нещо подобно в състава си.
Фирмата е "Галваника" в Пловдив. Цената беше 35 лв.
Ако ви се струва че фланците също са хромирани - да така е, още първия път ги хромира, аз се учудих - казаха че са направили изключение от нормалната си практика и са ги хромирали. Втория път ги бях наврял в торби за печене на фурна и затова в тази област покритието е по-слабо.

На косъм бях да я захвърля на някъде и да си купя за 350 лв. нова неръждаема кривка от бляк уидоу екзауст.
Основното дето исках е да се удължи живота на кривката. Знам че не е по-красиво от полираната нова кривка, но ме радва че е оригинална ТДМ-ска кривка.
« Last Edit: October 30, 2016, 17:50 by rednikmarto »
фен на Yamaha TDM 850 / 900

Offline Едо

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 117
Наистина ще е интересно да го видя на живо.

Offline rednikmarto

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 111
  • 0884 840 531
Взех на жена си фотоапарата, и направих по-нормални снимки на кривката, т.ч. приятно разглеждане:

(ред.: снимките са големшки, незнам какво трябва да се направи, но при мен в Mozilla има на десния бутон "View Image" и с него става)









Следващите две снимки показват разминаване между спойлера и резервоара.
Опитвах се да го направя по-добре, но само толкова успях. Това е отляво, а отдясно е по-добре. Някой ако знае как се ремонтира това е добре дошъл.
С радост приемам и следната помощ - някой с 4ТХ да снима трите точки в който се закрепва рогатката към рамата за да имам еталон, да снима и как му стоят страничните спойлери.





 
« Last Edit: October 31, 2016, 19:31 by rednikmarto »
фен на Yamaha TDM 850 / 900

 

SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal