ТДМ България държи новият рекорд за най-много Yamaha TDM на едно място.

Author Topic: ЧЗВ (често задавани въпроси) ТДМ и МАСЛОТО - проверка, с�  (Read 27647 times)

Offline Павката

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 865
  • Yamaha TDM900
Както всички ние знаем ТДМчетата ни обичат масалцето, и са малко щастливците като Вальо, на заварка да му гори по 100-200г на 1000км. Та какво трябва да знаем:

1. Какво масло да сипваме? ми масло предназначено за мотори :-) за скромните 5 години с ТДМ, от личен опит и разговори разбрах едно - тдм може да се движи със всякакво масло!!! Аз лично съм го карал и масло за лека кола от лукойл - върви :-)  а иначе сме пробвали различни марки и модели, ами аз не виждам голяма разлика, но някой се вслушват в двигателя. Та всеки сам за себе си трябва да избере с какво да си кара (не използвайте последната дума в Сърбия, ако не се лъжа, ротния да ви обясни). Но за да сме полезни все пак, ето препоръчителни от Ямаха и от мен параметри: ВиСКОЗиТЕТ - 10W40
Това е, просто пробвайте няколко различни марки и си харесайте.

2. Как да си проверя маслото? тва е доста сложен процес при ТДМ. няма да ви какзвам колко път съм проверявал, просто и двете ми 850ки харчеха здаво.

Така започваме с 3VD 1991-1995г. Модела е със сух картер, ако не говори нищо, търсете в гуглето, по менюал мотора трябвабда се запали, да поработи малко, следкото да се изгаси и да се изчака 4-5мин.  Под седалката има пръчка Отвива се, избърсва се добре и се слага обратно без да се завива. На пръчката има резки, мин и макс. Старайте се, нивото да е по-близо до макс.

Модел 850 4ТХ 1996-2001. Това е най-тъпата система за проверка на масло. Радвам се, че на 900ките върнаха пръчките. Та началото е същото е сщото като при 3VDто, палиш,загрява, гасиш, чакаш 5мин и...почваш да псуваш :-) има прозорче,кото умниците са скрили пор резервоара, от дясно, противоположно на пачия крак.доста неудобно имайки предвид, че трябва да се изправи мотора. и ве запасете с фенерче. На самото прозорче има две резки, мин. и макс. Редовно ми се случваше да го препълня, след неправилно мерене.

ТДМ 900 2002-2012г. - Няма какво да говоря за този модел. Ще забравите какво значи "проверка на масло". Проверявате маслото когато со сменяте и това е. Прави се по същия начин като на 3VDто, разликата е в мястото на пръчката, под резервоара от дясно.

3. Смяна на масло. При всички модели е еднакво. Отвива се болта под двигателя, на картера. Отвива се болта на масления резервоар, намира се близо до масления филтър. Отвова се и капачето на масления филтър. Внимавайте да не изпадне една втулка, която служи за уплътнение. Като изтече маслото, по обратния ред. Сипвайки масло следете за нивото разликата когато сменяте и филтъра е 100-150г. На 850ките е 4.2л, а на 900ките 4л.

П.С. искаше ми се да кача и снимки нагледно, но нямам в таблета. Мож да ги видите в упътването.
« Last Edit: November 17, 2014, 15:35 by Veselin Kurshumov »
TDM - Turn the Dreams to Memories ! ! !

Offline Fresh

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 54
  • Сега кога е ??? А кога сме сега ???
Привет,

.искам да разширя темата за маслото с инфо за т.н. масло за предница или масло за колове или масло за амортесьорите .... Четох някъде че някой дори слагат масло за автоматични скоростни кутии или пък пълнят догоре за да им се втвърди предница и купища подобни щуротии.....

Това масло се намира под името "Fork Oli". На пазара има множество производители като Кастрол, Репсол, Шел, Мотул, .... и разбира се Yamalube. Различават се по вискозитета (маи) - от 2.5 W до 30 W.

На нашия пазар Yamalube такова в ввв.ямахабокс.ком - 10,5 лв за 500 ml 10W., а в мотодинамикс е 10.88 лв пак за половинка. Трябва да се зна е че това е полусинтетично масло.

Остава въпроса: " Колко ми трябва? " - попитайте Мануел!  или с други думи - отваряте сървис мануала за модела и намитрате. Ето как изглеждат нещата за ТДМ900 2003 (виж в таблицата по долу):



Как се сменя?
Оказа се че изобщо не е сложно. На мен ми предстой, мисля сам да го правя - ще пиша  за подробности когато мина през това. А иначе - ето как изглеждат нещата е мрежата: http://www.youtube.com/watch?v=vrmYJgcGX30

.и сега задавам въпрос към професионалистите: маслото може да се смени без да се налага свалянето на семерингите. При положение че не текат - има ли смисъл да ги пипам?
Обикновенно се сменят с цел да се мине само с един ремонт - но при домашните майстори, труда е безплатен, а времето - приятно изкарано в човъркане.... т.е. мога да си разглабям мотора когато/колкото реша. Е, трябва ли да махам здрави семеринги и да слагам някакви (!) нови?
« Last Edit: November 21, 2014, 17:51 by Fresh »
.издава ли шум падащо в гората дърво, ако няма кой да го чуе?

Offline Веселин Куршумов (Ротко)

  • 0877554119
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2332
  • Не са ми нужни 235 причини, за да избера TDM...
Аз вече няколко пъти сменяма маслото си сам и то без проблемно.
Не знам как е на 900ката, но на 3вдето имам пробка в основата на всеки кол и от там лесно източвам старото.
новото може да се налее пак от там със спринцовка, или да се развие тапата в горната част на кола и нормално да се налее от там.
макар да сменям масло на всеки 2 години, то винаги излиза мръсно.За това редовно жертвам малко масло и почиствам систрмата до колкото е възможно преди да сложа новото.
TDM is my lifestyle, my destiny, my religion ...

Offline Николай 'Goose' Иванов

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 560
  • LZ1GSE
    • Il grande idiota
Аз лично ги сменям без да се замисля, не ми се занимава следващите 2 години да сменям само тях, като се прави нещо - прави се накуп. Не някакви семеринги - трябват ти точно такива за предница на мотор, разликата с обикновения семеринг е посоката, в която работят. Обикновените работят на въртене, тези за предницата - на възвратно-постъпателно движение ... резултат - ако сложиш обикновени протичат след макс 100 км. :>
Да довърша темата -
3vd - 395cc 0W
4tx - 515cc 0W
Аз лично ползвам 0W PROPULS FOURCHE на Igol, доволен съм от техните масла.
п.с. Ротен, предпочитам да ги разглобя и да ги почистя хубаво отвътре, вместо само да ги промия с маслото.
« Last Edit: November 19, 2014, 07:22 by goose »
In God we trust, all others must submit an X.509 Certificate

Offline Веселин Куршумов (Ротко)

  • 0877554119
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2332
  • Не са ми нужни 235 причини, за да избера TDM...
Съгласен съм, но масло се сменя през година, а да сменяш и семеринги всеки път май не е много рентабилно
TDM is my lifestyle, my destiny, my religion ...

Offline Fresh

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 54
  • Сега кога е ??? А кога сме сега ???
изненадващо попаднах на Repsol 10W - 16 лв и стотинки за литър - в Бултрако.....  Не мога обаче да намеря инфо (за оранжавата туба) - дали е минерално/полу/пълна синтетика. Предполагам че е минерално иначе производителя би се похвалил.
« Last Edit: November 21, 2014, 17:53 by Fresh »
.издава ли шум падащо в гората дърво, ако няма кой да го чуе?

Offline Павката

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 865
  • Yamaha TDM900
Аз карах миналата година с репсол, полусинтетика, и си беше екстра. Оранжавата туба.
TDM - Turn the Dreams to Memories ! ! !

Offline jivanyamaha

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 127
А ако не го смениш на годината един път, какво става? Протича, ли? Нестабилен ли става?

Offline Веселин Куршумов (Ротко)

  • 0877554119
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2332
  • Не са ми нужни 235 причини, за да избера TDM...
Зимата се получават големи температурни разлики, и е хубаво заради това на пролет маслото да се сменя.
Факта че в сервизната книжка на нова кола пише 15.000 километра или всяка година е показателен...
Лично аз се опитвам всяка следваща смяна да е в началото на сезона.
Е, ако моторът ви зимува на 15 градуса...
Един съвет за маслото от мен.
На всяка смяна внимателно проверявайте какво източвате !Има ли малки жълтеникави частици, отваряйте за профилактика на лагери за да не ви последва моята съдба.
Друг съвет който не усмислях , е гъстотата на маслото.
Говорих с много хора, и всички ме съветват да се спазва маслото дадено от производителя.
ТДМ е мотор с големи хлабини и маслото с което трябва да се кара е 15 или 20.
Обяснено ми бе че тънкото масло, примерно 10 с което ксрах последните години, не може да защити достатъчно добре триещите се повърхности.
Е, вече ми е късно да го сменям...
TDM is my lifestyle, my destiny, my religion ...

Offline Николай 'Goose' Иванов

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 560
  • LZ1GSE
    • Il grande idiota
Ротен, това което даваш няма нищо общо с гъстотата на маслото :-) Ще пробвам да изясня ситуацията ...
Маслото се означава с 2 числа (по сае). Първата (в твоя случай 10W,15W,20W - W идва от Winter) означава до колко ниска температура маслото запазва вискозитета си и не става на грес. - както можеш да видиш от таблицата - 10W се запазва в течно състояние до -25 градуса, което е предостатъчно - не вярвам някой от нас да кара мотор на тази температура ;-) Второто число означава колко течно е маслото при 100 градуса - пак можеш да видиш от таблицата, колонката кинематичен вискозитет. По-малкото число съответства на по-лош резултат. Така че по САЕ 10W-40 е предостатъчно добро за нашите мотори на нашите ширини, ако искаш чак толкова да го поглезип - 10W-50, 15W-50 са предостатъчни.
Отделно има и класификация на качеството на маслото, не само на вискозитета ... така наречения клас по АПИ. За нашите го дават минимално SE. На когото му е по-интересно за АПИ класификацията може да погледне прикачения файл.
In God we trust, all others must submit an X.509 Certificate

...

Напълно съм съгласен. Това с гъстотата е някакъв мит и всеки се вкарва в излишни филми...  :)
В моя менюал (ръководство) не пише полу или пълна синтетика, не пише и какъв тип масло да се сложи.
Просто са дадени топлинните индекси и ти се решаваш  :)

Offline pavelboev

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 61
Здравейте!
Да питам аз за маслото като нов във групата на ТДМ.
Днес Налях новото масло в 4ТХ-а и нещо все още не се ориентирам как да преценя кога точно да засека нивото.Ще опиша накратко как процедирах.
Още миналата седмица източих старото масло понеже капеше от гарнитурата на звездата ,която оправих.Днес си взех филтъра  понеже,когато купувах маслото нямаха и филтър.Развих пак 2-те пропки за да доизтече каквото има,след което свалих стария филтър и набутах новия.И се започна едно наливанеее.
По менюал му дават да събере 3.7 когато се сменя и филтъра,обаче при мен на 3.6 започна да прелива от капачката и реших,че му е достатъчно.
Изчаках 15мин и запалих пущината и след 6-7мин я изгасиха.Зачаках аз 5-7 Мин и започнах да клечка да диря маслото,обаче прозорчето си седи празно! Викам явно му е малко.Почвам пак да сипвам ,като гледам прозорчето докато сипвам и на 4л (общо) маслото отиде на средата.
Нормално ли е и така ли се прави при смяната???
Още един въпрос.
След като изсипах сичкото масло в мотора го запалих пак и го оставих хубаво да загрее и го загасих.След около 40-50мин погледнах прозорчето пак и маслото беше на горната граница,като беше  подпрян на пачия крак!!! Когато започна да го изправям прозорчето се пълни и сега се чудя препълних ли го или е нормално след като е стоял толкова дълго да има толкова масло в казана???
Извинявам се дългия и може би глупав пост ,но наистина не знам кога точно да го гледам това масло деба.

Offline Ради Райков

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1718
На 4ТХ прозорчето се гледа когато мотора е изправен, ако е подпрян на пачия крак на прозорчето масло няма да видиш.
« Last Edit: August 21, 2018, 17:08 by Ради Райков »

Offline Adler9

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 347
Според мен си го препълнил,  ама малко. :-D Тва е една от странностите на модела. Иска ли масло или не? 
Палиш, караш, спираш,  гасиш двигателя. Не ти трябват минути а няколко секунди изчакване. Държиш го изправен между краката си и с телефона правиш няколко снимки  отдясно на прозорчето с маслото. Все някоя ще е станала достатъчно добре за да видиш добре нивото. Това е моята последователност.
Ако всичко е черно, не е замърсено стъклото, а е препълнен с масло. Карай здраво и скоро ще се оправи :-D

Offline xx22xx22

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 340
Моя масло не гори Вече след намесата на Иво . ;D
Предишен разход на масло 650гр/1000км

Нивото е ОК ако при студен мотор и на стойка при леко разклащане виждаш как плиска в долния ръб на прозорчето .

 

SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal