YAMAHA TDM България
YAMAHA TDM БЪЛГАРИЯ => Подобрения => Topic started by: Kris_inc on November 12, 2016, 10:21
-
Здравейте,
Някой правил ли е тази модификация по предницата и може ли да изкаже впечатленията си?
-
Май никой не е е правил това упражнение.
-
Явно ще съм пионер тук :) TDM-a много ми допадна като машина, но имам леки забележки към предното окачване и се надявам с този тунинг нещата да станат както ми се иска.
-
Защо смяташ че имаш нужда от такива пружини ?
-
За да намаля потъването на предницата при спиране, особено при натоварен мотор с двама и багаж, както и се надявам предницата да стане малко по-отзивчива в завой, защото сега влиза малко тромаво и тежко в завоите. В момента предното окачване ми е натегнато почти на максимум(на предпоследната степен) и при спиране потъва доста, като е натоварен. Някой може да предложи да се сложи по-гъсто масло, но за мен не е вариант, защото тогава окачването не работи добре.
-
При прогресивните пружини коефициента на пружината е различен във всеки един сантиметър от нея. С тях ще си запасиш меката и мазна работа на предното оказване при вървите няколко сантиметра от хода. След това колкото повече се сгъва толкова по твърда ще става и толкова по-трудно ще може да я сгънеш докрай. Т.е. печелиш хем по-меката работа, хем по-голяма товароносимост, ако може така да се изразим. Определено ще ти свърши работа за целата, която си си наумил. С по-гъсно масло, това, което със сигурност ще се прецека е рибаунда/разгъването на вилката не е препоръчително да се пипа там.
Имаше едни стари Ямахи, при които част от хидравличното усилия при натискане на предната спирачка отива за регулиране на предницата и се получава динамична промяна в работата на предното окачване. Поради реди причини нови серийни мотори с такъв тип окачване не съм виждал.
Колега, дерзай и като събереш ще кажеш дали си доволен от резултата!
-
Частите вече са при мен, а като се постопли монтаж :)
-
Не очаквай чудеса..
Старият ми дивершьн беше с прогресивни пружини и ми кьсаше рьцете в неравен пьт..ма там няма реглаж!
Иначе да, трудно потьва предницата, но то това се пстига и с внимателмо ппдаване на спирачно усилие")
П.с.
Нало,знаеш, няма да е като вфр ;D
-
Всъщност окачването на ТДМ-а е в пъти по-добро от това на вфр-а и като го настроиш по свой вкус е доста по-добро. Но явно е имало смяна на пружините в предницата докато ги уцелят, защото моделът 2002 като моя излиза с едни пружини, 2003 е с други, а за 2004 пак ги сменят. На мен не ми харесва, че потъва много като сме двама с багаж и на спускане. Но този сезон ще тествам и ще видя какви ще са промените. А с дългоходовото окачване на тдм-а, проблем с неравните пътища няма да има.
П.С. не зная ти на каква настройка си, но при мен е на предпоследната преди най-твърдо.
-
Колега, интересно ми е дали си опитал да затегнеш малко рибаунда отзад, защото преди време на 4тх-а си реших по този начин този проблем, а аз съм доста тежък и се предполага, че при мен потъването би било повече.
-
Задното окачване също е доста натегнато, защото е настроено за двама и багаж. Даже когато карам сам и не съм натоварен подскачам по седалката по неравностите. Когато съм сам предницата също се държи доста добре и само в комбинация двама+багаж и спускане потъва повече. Това не пречи на карането по никакъв начин и не е проблем, но просто искам да подобря нещата, а цената на пружините не е непосилно висока, а ъпгрейда на окачване и спирачки може да доведе само до положителна промяна.
-
под седалката на задния амортисьор имаш позиции софт и хард, те се ползват точно за втори човек. Настройваш си мотора сам на софт, след това като качваш втори само превключваш на хард задния ...
-
Дам има 22 клика за прелоуда на амортесьора горе, отдолу има 20-ина клика за рибаунда, които съм настроил а пръжината е на предпоследната степен. От задното окачване съм доволен и така :) Не съм професионалист, но зная как да си настроя окачването така, че да ми допада и понякога въртя прелоуда, но с пружината няма кой да се занимава всеки път
-
Не ти говоря за това, казах под седалката :-) (https://www.gebruikershandleiding.com/bestanden1/544128/bg1d.png) - на първата скица в ляво ти е показано превключването на двете положения, по принцип в комплекта си има специален ключ за това, но става и на ръка.
-
Вероятно ще се поизложа малко (или не малко), но преди да видя тази тема, само бях чувал за прогресивни пружини без да имам идея за какво иде реч. Сега вече знам, за което благодаря. Моята моторетка е с такива и в тази връзка имам едно питане, кой край е горния и кой долния. Питам, защото когато разглобявах предницата за смяна на семерингите, пружините бяха в различни посоки. Обърнах едната и сега са с по-гъстите витки на горе, но не знам дали така трябва да бъдат или не!
-
Ми, точно обратно ;)
-
Крис, 15 клика са. Броил съм ги много пъти.
Стандартно го държа на 7 клика отзад на пред, с втори човек две-три в посока hard.
Ама и моите кила са по малко де ;D ;D ;D
-
Нещо омазах на Крис поста, явно е време за второ кафе :o :o :o
Сори
-
Моята настройка е-въртя до най-твърдо и после връщам 6-7 клика за сам или двама, а за двама с багаж на 4-5 клика от най-твърдото. А пружината я държа на предпоследната 8-ма степен
-
Бе как карате с такова напрегнато окачване!?
Аз затова харесах тдм-а, че вьрви добре, а вози като френска .. :P
-
Аз така съм свикнал, а и ми е неприятно чувството когато съм в някой по-дълъг завой и задницата се "клати" и "люлее" ако настройката е мека. Също така при по-меко окачване ми се струва, че влизането в завой е по-тромаво, а това не кефи. Когато карам по пътищата предпочитам да завивам максимално късно, за да мога да видя как се развива завоят, дали няма изненади по настилката и дали някой не сече отсреща.
-
Аз така една гума съсипах в хърватска с втори човек меко оТкачване, ама диаметъра каза че мацката добре е подскачала зад мен ;D ;D ;D Гъсок мисля че говорите за различни модели, 4тх го има тва с хард и софт ама 900 май няма
-
Павка, Хърватският асфалт убива гумите независимо от окачването :) А това с хард-софт е само при 4TX, амортисьора на 900 е като на R6 и R1, но с удължен ход.
-
Пръжините вече са монтирани и в Събота ще има тест и отзиви. Прогресивните са по-дълги с 12 см. малко по-дебели и сега дистанционната втулка(която си е чиста тръба е само 3 см. дълга, вместо 15 см. както е в стандартната конфигурация.
-
Интересно :)
-
С нетърпение очаквам отзиви!
-
Отзивите след първото каране са силно положителни. Направи ми впечатление, че предното окачване вече работи доста по-бързо с прогресивните пружини. При интензивно спиране предницата се сгъва по-бързо и потъва по-малко. А най- големият плюс за мен е, че мотора започна да завива по-динамично и се вдигна входната скорост в завоите, което целях като ефект. Нарочно направих първото каране със същите настройки на предното окачване(2 на preload и 3 на rebound), но на неравности е твърдичко и след карането настроих preload-a на 3.
-
А къде се разхожда, за кои завой става на въпрос и с колко се вдигна входната скоростта?
-
Ходихме до рибният между Карлово и Калофер. А входната скорост се промени с 15-20 км/ч, но това е с моите възможности и без натискане на макс, предвид още ранното време на годината, при някой по-добър карач сигурно може и повече. На първите завои след Саранци входбата скорост в завоите вече е около 100 кмю/ч. А преди беше около 80, което е добър прогрес. Не е като при някой спортен мотор или спорт турист, но вече е доста по-приятно. Само като сравнение VFR-a на завоите след Саранци влизаше с около 120, но и сегашното положение ми харесва, а и вече не карам толкова бързо и агресивно. Но определено вече TDM-a си е моят мотор и вече съм напълно щастлив с характеристиките и управлението му и ще си го карам с пълен кеф през следващите няколко години.
-
Много добре звучи :)
-
времето се затопли, още отзиви за новите пружини..
я да питам аз, само пружините ли сменя или и втулките.. маслото пипа ли го (като вискозитет) и в крайна сметка, колко ти излезе това удоволствие.. ако не е тайна ;)
-
След около 1500 км. с тях отзивите са силно положителни. Окачването работи много по-бързо и прецизно, мотора завива по-бързо и точно, а истинският кеф е на спиране. Не потъва така и след като отпуснеш спирачката се връща доста по-бързо.
Маслото не се пипа като вискозитет, защото ако се сложи по-гъсто, предното окачване работи по-бавно. втулките не се сменят, а само се режат старите, защото стоково втулката е дълга 15 см. а прогресивните пружини освен, че са малко по-дебели са и 12 см. по-дълги и сега втулката е само 3 см., останалото е пружината.
Цената... пружините бяха 100 евро, сега са 120, а останалото е масло, семерини и прашници за обслужването на предницата. Останалото е труд. Зависи какво искаш от мотора, но за мен това е най-добрата инвестиция, която съм правил по мотора, защото бавната предница, потъването на спиране при натоварен мотор и тромавото завиване не ми допадаха изобщо.
-
Крис, сега като чета отзивите ти и започва да ме хваща яд, че миналата година при обслужване на предницата на Катаната не инвестирах в едни прогресивни HyperPro.
Здраве да е...догодина може и това да се случи ;)
-
Мина година почти..
Някакви нови впечатления,Крис?
Щото и аз се замислям да тръгна по твоя път..
Ако си играл с вискозитета на маслото, би ли споделил..?
-
Мина година почти..
Някакви нови впечатления,Крис?
Щото и аз се замислям да тръгна по твоя път..
Ако си играл с вискозитета на маслото, би ли споделил..?
Ми...он си кара и няма време да пише :)
Вземай като неговите, пише ме и мен - не че разбирам, ама .... щом он е доволен, значи е убавина
-
Аз първо ще играя с маслото..после ще се хвърлям на пружини, че това с рязането..не ми дава сърце да дам толкова кинти и да режа..
-
Братоци, впечатленията, които дадох само се затвърдиха. След пружините моторът стана коренно различен като управление и то само в положителна насока. Завива доста пъргаво, а на спиране не потъва почти до долу, като предницата работи доста по-бързо. Комфорта на возене е същият, но се настройва с една врътка по-меко в сравнение с оригиналните пружини, защото ако е на същата настройка е доста по-твърдичък и на друсащите пътища се усеща.
Заводската дистанционна втулка( която не е нищо повече от парче тръба) се реже, заради по-голямата дължина на новата пружина и може би заради по-голямата дължина на пружиниращият елемент окачването работи по-добре и прецизно.
Сега за вискозитета на маслото - Ако сложиш масло с по-висок вискозитет, нещото което ще постигнеш е, че предницата ще стане по-твърда при натиск - това е плюсът. Големият минус е, че обратното разгъване или ребаунда ще се забави, което не е хубаво, защото така окачването ще работи по-зле, защото при неравности или след спиране няма да може да върне достатъчно бързо, което макар и с малко намалява сцеплението на предната гума.
Надявам се обяснението ми да е било полезно :)
-
така..намерих време и аз да направя промрните които бях намислил:
1. смяна маслото с 15-ка - ефект не усетих, дори натегнах още пружините до предпоследната степен - в интерес на истината, на дълъг път беше добре,но в тресачките много бързо втвърдяваше предницата
2. сложих първо по 5мл отгоре - ефект нямаше
3. сложих по още 15 мл и ..нямам търпение да го пробвам в движение!! определено има ефект!!
-
Като те слуша човек - ще каже, че се готвиш за Париж-Дакар. В "тресачките" ще ти втърдява, защото това е и целта на 15. Какво целиш с 15-ската за коловете така и не стана ясно. Кросов мотор за асфалт и черно няма :)
ТДМ-а е прекрасен мотор, чудно ми е защо издевателствате над него с неясни експерименти и какво очаквате да стане...
8)
-
Не издевателстваме, а се опитваме да направим настройка по мой вкус..
Някакси не ми се вижда нормално да натягаш до край и пак предницата да не може да работи в оптимални граници..а съм само 70 кг! Питай ме като се качи и жената как се чувствам..
Бях решил да последвам Крис със смяната на пружините,но реших да опитам и по този начин да ъпдейтна окачването..
Факт е че не потъва вече толкова - отделно вече пружините не са напрегнати на максимум, а едва на средата от възможностите си ;)
Рибаунда също е вече не е на макс, та..на сухо" съм доволен от резултата;днес след тестрайд ще кажа дали има и реален ефект в суровата действителност на нашите пътища ;D
-
Интересно ми е как определяш и разбираш кои са "оптималните граници" на работата на предницата?
Аз съм вече 94 кила, возя и жена и дете и багаж над препоръчителния и не съм забелязал фрапиращи разлики, че да почна да човъркам мотора и да го определя като "ненормално" поведение... :)
-
Като почне да ми се "гъне" в ръцете, к'во..? Отделно че работи в края на хода окачването (добре поне че не съм го чувал да чука * често)
Пък теб като си ти харесва така, карай си го ;)
Аз искам да съм спокоен на мотора имало за това трябва да сменя вискозитета на маслото и/или пружините, ще го сторя
-
Експериментите винаги са интересно нещо
-
Експериментите винаги са интересно нещо
Аха, особено на чужд гръб ;)
Това с маслото съм го правил и на стария мотор,че той нямаше дори прелоуд за регулиране - единственото ново* тук и сега е играта с нивото,като повишаването му е в границите 5-10% - напълно приемливо и безопасно ..за семеринги и работен ход на окачването
Теста в градски условия е задоволителен;надявам се уикенда да успея да изгоря един резервоар и да дам конкретно мнение
До тук плюсове - по-стегнато окачване, не потъва толкова при спиране; сравнено с преди,няма осезаема разлика в нивото на комфорт пресичайки трамвайните релси по обичайното трасе.
Отделно при играта с газта и легналите полицаи ( обичам да скачам :P ) усеща се как мотора се приземява стабилно..
Абе,засега съм доволен!
Айде, със здраве, а като се видим ,на който му е интересно, ще го тества ;)
-
Експериментите винаги са интересно нещо
Експеримента винаги учи на нещо. Без значение експериментиращият или тези около него :)
Иначе тези, които ти ги правиш важат единствено и само за теб. Защото усещанията за "потъване" и "нормална" работа на предницата са си чисно субективни в случая. (тези, които са изразени с графика на това как се сгъва и разгъва вилката, и колко пъти се разгъва преди да влезе отново в равновесно положение при определено това и скорост не са толкова субективни). А и освен това тези експерименти важат за твоята предна вилка или по точно за вилка с твоите пружини. Защото те са "уморени" по един начин. Според натоварването, според изминатите километри, според това как е бил съхраняван мотора, в който не е каран. Защото това е над 97% пот живота му. Поне при колите процента е толкова. Та важното е накрая ти да си доволен от резултата и заедно с мотора да се кефите.
-
Именно!
Както е тръгнало,Крис ще го засекат (Надявам се) на Варна Мега рок и ще съпоставя директно окачването (спор няма че с новите, и прогресивни,
Пружини е най-добре ;)
-
Добре де а за ПЪЛНИТЕЛИ някой мислил ли е ? Някой слагал ли е ?
Защото ако от една пружина се променя толкова , то тогава какъв ли ще е коментара за пълнителя 8) ;)
Аз мога да разкажа , но след вас ;D
-
Добре де а за ПЪЛНИТЕЛИ някой мислил ли е ? Някой слагал ли е ?
Защото ако от една пружина се променя толкова , то тогава какъв ли ще е коментара за пълнителя 8) ;)
Аз мога да разкажа , но след вас ;D
Е аз нали те питах преди време, но каза че нямаш нужното ноу-хау..
..щото то аз и само от смяната на маслото с повече и по-гъсто полупих задоволителен ефект ( за моите възможности)
-
Така, като следя темата, ме навежда мисълта, че карате в Moto GP или в 24 Льоман или бог-знае къде... ;D
Поведението на пистов мотор няма как да го имитирате с турист.
Какви пълнители ви преследват и какво очаквате от пружините на предницата?
Аполо, що не пробваш да сложиш грес накрая, вместо по-гъсто масло? 8)
ТДМ-ма и всеки мотоциклет излиза от завода СИ настроен и с правилното масло в предници и задници.
Инженерите в Ямаха със сигурност са предвидили карането с един и с двама човека и всичко което преправяте говори за нередовен мотор, тунинг-издевателствата не бива да се характеризират с "ми ямахата ми потъва с двама човека и ми е тегаво"...
-
Не говори глупости!
Инженерите проектират и изпълняват по зададени спецификации,които много често са заложени от икономисти и маркетингови стратези!..
Спор няма, поведение на пистарка няма как да има, но определено малко мод по окачването дава неимоверно различно пътно поведение, а когато е в правилната от ездача посока, всяка промяна е хубава..
П.с.
Мотора натоварен с двама души и багаж става кашкавален..а това не е добре в проходи като трансалпина и фагарашана ;)
-
ТДМ-ма и всеки мотоциклет излиза от завода СИ настроен и с правилното масло в предници и задници.
Няма как да излизат настроени, просто защото теглото, което могат да возят, варира от 70 до 250 кила :-) За това са и оставили на собственика да си настрои нещата в зависимост от начина си на каране и теглото, което ще вози - точно за тази цел са оставили настройки както на предварителното натягане, така и на рибаунда и на трите амортисьора. отделно ако си над 100 кила - предните пружини просто не стават, не можеш да докараш достатъчно предварително натягане и да оставиш целия полезен ход. Точно тук идват и прогресивните пружини :)
-
Така, като следя темата, ме навежда мисълта, че карате в Moto GP или в 24 Льоман или бог-знае къде... ;D
Поведението на пистов мотор няма как да го имитирате с турист.
Какви пълнители ви преследват и какво очаквате от пружините на предницата?
Аполо, що не пробваш да сложиш грес накрая, вместо по-гъсто масло? 8)
ТДМ-ма и всеки мотоциклет излиза от завода СИ настроен и с правилното масло в предници и задници.
Инженерите в Ямаха със сигурност са предвидили карането с един и с двама човека и всичко което преправяте говори за нередовен мотор, тунинг-издевателствата не бива да се характеризират с "ми ямахата ми потъва с двама човека и ми е тегаво"...
Би било хубаво да се образоваш малко по темата. Нали не мислиш, че моторите излизат от заводът с най-доброто окачване? Не излизат така и затова си има причина, а тя е, че цената би се покачила доста, а това е предпоставка за по-ниски нива на продажбите.
Отделно TDM 900 е на възраст между 8 и 16 години - нали не смяташ, че стандартните пружини са в топ състояние?
За финал ще кажа, че ако минеш през някой алпийски проход на спускане с двама на мотора и евентуално малко багаж и наклон според табелите между 15 и 18% би разбрал за какво става дума.
А това оцветеното в червено е просто изказване на лаик - при всяко едно МПС подобрението дори и с малко в окачване и спирачна система води само до позитиви...
-
Така, първо искам да се извиня на засегнатите - малко крайно се изразих, надявам се не приемате нещата на сериозно, все пак е форум, липсва интонация и контакта на живо в очите :)
Второ - да не говорим за образоването и лаишките неща, най-малкото за маркетинга на заводските продажби, там няма еднозначно мнение и едва ли бихте променили нещо към по-добро в заводското електронно окачване на предницата на Супертенере примерно :)
Трето - аз си държа на мнението, че ТДМ е достатъчно добре излязъл от завода, минал съм около 70 000 км по различни места - уродската Украйна няколко пъти, Трансфагараш няколко пъти, цялото западното крайбрежие на Европа и много по-гадни пътища от алпийските - пак няколко пъти... Моторът ми е 2003-та година, пружините са ми екстра, с топкаса, тежки дисаги, чанти и багажи и двама човека...
-
Заводското окачване покрива голяма част от изискванията на масовия моторист,но далеч не е идеално!
Щом на теб ти харесва, не го пипай;
На мен пък ми е адски меко именно при двама с багаж..
-
за маркетинга на заводските продажби, там няма еднозначно мнение и едва ли бихте променили нещо към по-добро в заводското електронно окачване на предницата на Супертенере примерно :)
Тук вече мислим еднакво :). В електронното окачване няма какво да се подобрява и точно поради тази причина моделът, оборудван с него струва точно 4900 лв. повече от стандартният модел.
-
Ще си позволя да мина леко встрани от темата и да ви припомня какво е постигнато с технологии от преди 80 години.
Любопитно ми е как е возело онова окчаване и как е изглеждала онази настилка.
п.с. Малко преди това рекорда е държан от Ауди с около 413 км/ч.
https://www.thenational.ae/lifestyle/motoring/one-land-speed-record-remains-unbeaten-after-75-years-set-on-a-public-road-in-a-mercedes-benz-1.341943
-
Частите вече са при мен, а като се постопли монтаж :)
Каква марка са тия пружини ?
И как прецени с колко да скъсиш дистанционната втулка ?
-
Лелеееееее, съвсем забравих да звънна на брат ти...
Марката е Wirth от Луис.
Скъсява се втулката докато се достигне общата дължина по спецификация. В Service manual за конкретната година се гледа каква е била дължината на стандартната пружина(за различните години дължината е различна), след което събираш с дължината да втулката и после просто мериш с новата пружина+втулката, дължината да е еднаква като тази по заводската спецификация.
-
Ми..освен да се глобяваме ;D
-
Крис - 1-2 въпроса към теб
А тия прогресивни пружини играят ли роля при олекването на предницата ? (според мен не, ама...аз толкова и разбирам...)
Питам понеже онзи ден изгорих 20лв на бензин и нещо ми се навиваше масурчето....та на 190 (200 не можа, а уж отслабнах - туй все на магистралата че за завоите се искат топки/"цици") взе да се усеща олекване и леко да ми потрепва предницата....(предната гума е на 200км)
И още един въпрос
Беше казал че си рязъл дистанционните втулки (ония тръбички) за да докараш общатата дължина на пружината + втулката за модела от 2002 год
Защо спази спецификацията за годината на твоя мотор, а не заложи на промените които са направили през следващите години ?
-
Мотора ти трепери,щото ти не беше натегнал пружините ни отпред,ни отзад..
Аз нямах подобни проблеми( дори мислех да те минавам(с 200км/ч) ма..
На Крис моторя е 2002 и е нормално да следва документацията за нея годин;
След 2004 има промяна в пружините(на дължина и твърдост), както има промяна и
В damping rode-а..
Промени има и след 2007, но не помня какво точно
-
Жоре, това с дължината ти го казвам, защото както каза и брат ти, дължината на моите и твоите стокови пружини е различна, съответно и втулката е с различна дължина и ако ти кажа "отрежи 13 см." ще има "трипати режа и все е късо".
За треперенето на предницата - като взех моят, преди да правя каквито и да е настройки по окачването след 170 беше страшно, после го повтвърдих и стана една идея по-добре, но пак имаше известно треперене. В интерес на истината заспа в момента в който сложих гардовете - та тествай да натегнеш малко окачването и тествай, но имай предвид, че с висока скорост куфарите и уинграк-а също оказват влияние.
Пацо, ако днес до 5 имаш път около Полиграфическия звънни да гледаш там по предницата.
-
Пууу, днес бях софоянец и се прибрах в 15ч. Ма. Нямах време за форума
Просто щото вдигнах нивото на
маслото в коловете(казах ли че минах пак на 10w?) с по 10мл на кол,на предпоследна степен прилоуда и ..чудо! След 20-30 км градско, мишата опашка казва че окачването работи в средата на хода ..
В тоя ред на мисли, отказвам да харча пари за пружини и ще си купя..бири!!
П.с.
Крис, звънни или пиши кога можеш да се видим..
-
Крис, звънни или пиши кога можеш да се видим..
Днес е четвъртък ;)