ТДМ България държи новият рекорд за най-много Yamaha TDM на едно място.

Author Topic: Плоски лагери на TDM 850  (Read 1293 times)

Offline rednikmarto

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 111
  • 0884 840 531
Плоски лагери на TDM 850
« on: May 19, 2022, 14:38 »
Със сигурност това е една от най: неприятните, неразбраните и нежеланите теми.
И тъй като съм обикновен електротехник, съм без компетенция по въпроса - няма какво да добавя по темата.
Но изрових такава тема от друг форум и държава, в който се кара мотор със същия двигател като на 4TX: TRX850.

Ето публикацията (който не може да гледа кървища да не отваря линка.
Просто един приятел на автора на темата по невнимание си е прекарал малко пръста през големия пиньон. Тези TRX850 са опасни железа, или там каквото е имал Pat.):
Кликни тук

Извода е че има начин.
Изказвам извинение че не се видяхме на срещата и че Ви занимавам с глупости, както обикновено правя.

Редакция:
Видео за оценка на хлабините при плоските лагери:
https://youtube.com/watch?v=yTGiWfkpBsI

« Last Edit: May 19, 2022, 20:18 by rednikmarto »
фен на Yamaha TDM 850 / 900

Offline rednikmarto

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 111
  • 0884 840 531
Re: Плоски лагери на TDM 850
« Reply #1 on: May 21, 2022, 20:44 »
Четох темата на колегите и особено няколко страници по-нататък.
Става въпрос че те напускат рамката на допустимите действия от сервизното ръководство.
Метода за избор на плосък лагер в ръководството те го наричат "изчислителен" (какъвто определено е).
И явно никак не гарантира добър краен резултат, а е само отправна точка в процеса.
И го разширяват чрез итеративен подбор на ремонтен размер лагер до постигане на правилните хлабини.
Успяли са опитно да потвърдят, плоските лагери за 4TX са през 0.025mm. Оценяват си хлабините както е по ръководство, с восъчни конци (plastigauge). А това е лесно само да се напише, на практика .. нямам идея как се удържат картерите при 40 N.m. на 6-те основни болта. Респект, огромен респект към тези хора.
Ето темата на един от тях, успял е да си оправи изтропалия двигател (вала е оцелял), наложило му се е дори два размера по-стегнати (напр. вместо 4 = "зелен", слага 2 "черен", защото бяга от голямата 0.075mm хлабина която има със "зелен" лагер) биелни лагери да сложи за да има правилните хлабини:
За да отворите линка или правете регистрация там, или ползвайте моята регистрация,
потребител: rednikmarto
парола: MPETKOV

http://www.trx850.com/phpBB_forum/viewtopic.php?f=31&t=9291&start=30#p101660

« Last Edit: May 22, 2022, 10:33 by rednikmarto »
фен на Yamaha TDM 850 / 900

Offline rednikmarto

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 111
  • 0884 840 531
Re: Плоски лагери на TDM 850
« Reply #2 on: May 31, 2022, 00:24 »
Причината за отварянето е над 1L/1000km загуба на масло.
Предпочетох да изгубя още пари отколкото да се пазаря с нахъсан купувач колко струва TDM850 на килограм.

1.

Това е 5/8"-11TPI UNC болт, явно мекица защото се огъна
2.

Одраскано
3.

На 50% одраскано, тази от цилиндър 2 е само на 30% одраскана.
4.

Някакво износване/излъскване има
5.

6.
След лек хонинг с диамант при специалист. Малките точици са замърсявания, омаслено е и всичко се лепи. Драскотините останаха.
7.

8.

9.

10.
Гадното винтче точно преди да го заобля.
11.

Поревах си от мъка, качих двигателя в багажника на колата и отидох при познат със заваръчен апарат:
12.

Пак цилиндровия блок. Прав е, износванията са минимални.
13.

Главните са готини:
14.

Проблемна е скобата, но без нея не става:
15.

Напукана импрегнация, всичко пада в картера и добре че има цедка да ги спира тези кораби.
16.

17.

Буталните болтова имат в +, нокъта драска в тях, каквото са свалили от биелите им се е заварило отгоре:
18.

Опитах се да видя какво е положението, така и така двигателя съм го отворил.
При втори цилиндър, два неуспешни опита за стягане без да се завърти биелата, и двата пъти неуспях да я задържа.
Стягах равномерно, по малко и на двата болта до достигане на 30Nm после едноразово до 48Nm:








При първи цилиндър (от първия път успешно, някак си се подпря оста с която поддържах биелата):
Измерването показва че вероятно нещо съм объркал, защото хлабината е равна на такава при фабрично нов двигател.









Проверявах доколкото мога напорната маслена помпа и е в норми (с луфтомерни пластини).
На фона на добрите хлабини при биелните лагери а при главните в още по-добро състояние - възниква бурното недоумение защо тогава са пострадали малките краища на биелите + буталните болтове?!
« Last Edit: May 31, 2022, 00:51 by rednikmarto »
фен на Yamaha TDM 850 / 900

Offline rednikmarto

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 111
  • 0884 840 531
Re: Плоски лагери на TDM 850
« Reply #3 on: October 16, 2022, 13:45 »
По същото време когато 13-те война тръгваха на пътешествие из Родопите, довършвах този ремонт.

Продължавам от мястото където спрях. Вала е в менгемето.


Миене от налепи:




Малко боя:


Нова биела за буталото на цил.1:

Всички плоски лагери са нови, вкл. биелните.
Всички гарнитури също нови.



Бях разбрал (срещу 120лв.) че дори нелош цилиндър който може да се купи употребяван, също ще е безполезен.

Износванията също са в (+) като на окаяния ми собствен цилиндър.
Затова нямаше друго решение, освен отиване към 855cm3, ремонтен размер +0,5mm над номиналния, нови  бутала и сегменти.




Поглед отблизо в долната картинка показва едно "50" отгоре на буталото. Това го нямат "нормалните" бутала, явно само ремонтните го имат.

Същото "50" по ремонтните сегменти. Нормалните нямат числа там, само маркерите за "нагоре" - T.

Новите части са с някакво защитно покритие, тъмно на цвят. Стария болт е лъскавия.


Червеното е Loctite 518, анаеробен акрилен уплътнител за плътни фланци. Фабрично е сив силикон.



Малко объркване имах докато зацепя по правилния начин кол.вал с балансиращите валове.
Но се изясни, белега "стрелка" сочи в "левия" край на канала за шпонката. Има го в Haynes, благодарностите към Ники Goose ще са по-долу :) .





подпирах балансиращите валове с разни картончета за да не мърдат докато ги зацепя:






Сглобих както ми се видя по-изпълнимо от мен самия.





Видео от "почти" първия старт:
https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/after_first_start.mp4


В нощта на 15 срещу 16 октомври му правих кратка интензивна разработка.

Изказвам безкрайната си благодарност и респект за всички които ми помагаха:
Шлайфбазата Васано и Скорпио Къстъм Байкс (Боги),
YamahaBox,
Шлайфбазата в Автосервиз Тракия,
Магазин и Сервиз  Г&Г Мото,
Ники Goose (София),
Иво (Божурище),
Борислав (Търново)
.

Ще представя новия собственик на мотора ако всичко по-нататък е наред.
« Last Edit: October 16, 2022, 13:55 by rednikmarto »
фен на Yamaha TDM 850 / 900

Offline Веселин Куршумов (Ротко)

  • 0877554119
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2332
  • Не са ми нужни 235 причини, за да избера TDM...
Re: Плоски лагери на TDM 850
« Reply #4 on: October 16, 2022, 20:17 »
Братле, ти си си объркал професията!
Не мога да повярвам какво направи и то с каква точност, търпеливост и всеотдайност!
БРАВО!!!
TDM is my lifestyle, my destiny, my religion ...

Offline rednikmarto

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 111
  • 0884 840 531
Край на една ера
« Reply #5 on: October 20, 2022, 22:27 »
Само малък ъпдейт:
Изказвам безкрайната си благодарност и респект за всички които ми помагаха:
Шлайфбазата Васано и Скорпио Къстъм Байкс (Боги),
YamahaBox,
Шлайфбазата в Автосервиз Тракия,
Магазин и Сервиз  Г&Г Мото,
Ники Goose (София),
Иво (Божурище),
Борислав (Търново),
Ангел Янков,  (направи капака на генератора да е красив като нов)


С тази снимка си вземам чао с любимия мотор

Обявявам край на една ера за мен (End of an era).
Новия собственик е Тодор, от Пловдив. Негови координати ще изпратя на Веско.
фен на Yamaha TDM 850 / 900

Offline Николай 'Goose' Иванов

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 560
  • LZ1GSE
    • Il grande idiota
Re: Плоски лагери на TDM 850
« Reply #6 on: October 24, 2022, 09:45 »
Това не е ТДМ, не може джама за маслото да е толкова чист :)
In God we trust, all others must submit an X.509 Certificate

Offline Веселин Куршумов (Ротко)

  • 0877554119
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2332
  • Не са ми нужни 235 причини, за да избера TDM...
Re: Плоски лагери на TDM 850
« Reply #7 on: October 24, 2022, 10:18 »
Когато Марто е замесен, всичко може...
TDM is my lifestyle, my destiny, my religion ...

 

SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal