YAMAHA TDM България

YAMAHA TDM БЪЛГАРИЯ => Технически въпроси => Topic started by: rednikmarto on May 19, 2022, 14:38

Title: Плоски лагери на TDM 850
Post by: rednikmarto on May 19, 2022, 14:38
Със сигурност това е една от най: неприятните, неразбраните и нежеланите теми.
И тъй като съм обикновен електротехник, съм без компетенция по въпроса - няма какво да добавя по темата.
Но изрових такава тема от друг форум и държава, в който се кара мотор със същия двигател като на 4TX: TRX850.

Ето публикацията (който не може да гледа кървища да не отваря линка.
Просто един приятел на автора на темата по невнимание си е прекарал малко пръста през големия пиньон. Тези TRX850 са опасни железа, или там каквото е имал Pat.):
Кликни тук (http://www.trx850.com/phpBB_forum/viewtopic.php?f=5&t=9570&p=97992#p97957)

Извода е че има начин.
Изказвам извинение че не се видяхме на срещата и че Ви занимавам с глупости, както обикновено правя.

Редакция:
Видео за оценка на хлабините при плоските лагери:
https://youtube.com/watch?v=yTGiWfkpBsI

Title: Re: Плоски лагери на TDM 850
Post by: rednikmarto on May 21, 2022, 20:44
Четох темата на колегите и особено няколко страници по-нататък.
Става въпрос че те напускат рамката на допустимите действия от сервизното ръководство.
Метода за избор на плосък лагер в ръководството те го наричат "изчислителен" (какъвто определено е).
И явно никак не гарантира добър краен резултат, а е само отправна точка в процеса.
И го разширяват чрез итеративен подбор на ремонтен размер лагер до постигане на правилните хлабини.
Успяли са опитно да потвърдят, плоските лагери за 4TX са през 0.025mm. Оценяват си хлабините както е по ръководство, с восъчни конци (plastigauge). А това е лесно само да се напише, на практика .. нямам идея как се удържат картерите при 40 N.m. на 6-те основни болта. Респект, огромен респект към тези хора.
Ето темата на един от тях, успял е да си оправи изтропалия двигател (вала е оцелял), наложило му се е дори два размера по-стегнати (напр. вместо 4 = "зелен", слага 2 "черен", защото бяга от голямата 0.075mm хлабина която има със "зелен" лагер) биелни лагери да сложи за да има правилните хлабини:
За да отворите линка или правете регистрация там, или ползвайте моята регистрация,
потребител: rednikmarto
парола: MPETKOV

http://www.trx850.com/phpBB_forum/viewtopic.php?f=31&t=9291&start=30#p101660 (http://www.trx850.com/phpBB_forum/viewtopic.php?f=31&t=9291&start=30#p101660)

Title: Re: Плоски лагери на TDM 850
Post by: rednikmarto on May 31, 2022, 00:24
Причината за отварянето е над 1L/1000km загуба на масло.
Предпочетох да изгубя още пари отколкото да се пазаря с нахъсан купувач колко струва TDM850 на килограм.

1. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/altern_rotor_20220430_143341.jpg)

Това е 5/8"-11TPI UNC болт, явно мекица защото се огъна
2. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/altern_rotor1_20220430_150231.jpg)

Одраскано
3. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/conrod_20220319_141154.jpg)

На 50% одраскано, тази от цилиндър 2 е само на 30% одраскана.
4. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/conrod1_20220327_125725.jpg)

Някакво износване/излъскване има
5. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/cyl_20220313_145929.jpg)

6. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/cyl1_20220313_150212.jpg)
След лек хонинг с диамант при специалист. Малките точици са замърсявания, омаслено е и всичко се лепи. Драскотините останаха.
7. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/cyl2_20220518_180445.jpg)

8. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/eng_20220501_123329.jpg)

9. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/eng1_20220503_204001.jpg)

10. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/eng2_20220505_171347.jpg)
Гадното винтче точно преди да го заобля.
11. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/front_balance_20220503_203903.jpg)

Поревах си от мъка, качих двигателя в багажника на колата и отидох при познат със заваръчен апарат:
12. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/front_balance1_20220505_115655.jpg)

Пак цилиндровия блок. Прав е, износванията са минимални.
13. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/honed_bores_20220518_180254.jpg)

Главните са готини:
14. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/main_journal_20220518_083308.jpg)

Проблемна е скобата, но без нея не става:
15. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/puller_20220416_204218.jpg)

Напукана импрегнация, всичко пада в картера и добре че има цедка да ги спира тези кораби.
16. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/stator_20220416_195359.jpg)

17. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/stator1_20220416_203615.jpg)

Буталните болтова имат в +, нокъта драска в тях, каквото са свалили от биелите им се е заварило отгоре:
18. (http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/wrist_pins_20220319_171458.jpg)

Опитах се да видя какво е положението, така и така двигателя съм го отворил.
При втори цилиндър, два неуспешни опита за стягане без да се завърти биелата, и двата пъти неуспях да я задържа.
Стягах равномерно, по малко и на двата болта до достигане на 30Nm после едноразово до 48Nm:

(http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/conrod2.jpg)

(http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/conrod2_cap.jpg)

(http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/conrod2_clearance.jpg)


При първи цилиндър (от първия път успешно, някак си се подпря оста с която поддържах биелата):
Измерването показва че вероятно нещо съм объркал, защото хлабината е равна на такава при фабрично нов двигател.

(http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/conrod1.jpg)

(http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/conrod1_cap.jpg)

(http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/conrod1_clearance.jpg)

(http://rednikmarto.info/tdm850service/2022/conrod1_clearance_cap.jpg)

Проверявах доколкото мога напорната маслена помпа и е в норми (с луфтомерни пластини).
На фона на добрите хлабини при биелните лагери а при главните в още по-добро състояние - възниква бурното недоумение защо тогава са пострадали малките краища на биелите + буталните болтове?!
Title: Re: Плоски лагери на TDM 850
Post by: rednikmarto on October 16, 2022, 13:45
По същото време когато 13-те война тръгваха на пътешествие из Родопите, довършвах този ремонт.

Продължавам от мястото където спрях. Вала е в менгемето.
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/garage.jpg)

Миене от налепи:
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/cleaing.jpg)
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/cleaing1.jpg)
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/crankcase_cover.jpg)

Малко боя:
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/clutch_cover.jpg)

Нова биела за буталото на цил.1:
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/conrod_new.jpg)
Всички плоски лагери са нови, вкл. биелните.
Всички гарнитури също нови.
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/alternator_gasket.jpg)
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/new_seal.jpg)

Бях разбрал (срещу 120лв.) че дори нелош цилиндър който може да се купи употребяван, също ще е безполезен.
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/good_cylinder_but_not_perfect.jpg)
Износванията също са в (+) като на окаяния ми собствен цилиндър.
Затова нямаше друго решение, освен отиване към 855cm3, ремонтен размер +0,5mm над номиналния, нови  бутала и сегменти.
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/oversize_bores.jpg)
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/oversize_bores1.jpg)
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/oversize_piston.jpg)
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/oversize_pistons_rings.jpg)
Поглед отблизо в долната картинка показва едно "50" отгоре на буталото. Това го нямат "нормалните" бутала, явно само ремонтните го имат.
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/oversize_pistons1.jpg)
Същото "50" по ремонтните сегменти. Нормалните нямат числа там, само маркерите за "нагоре" - T.
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/oversize_rings.jpg)
Новите части са с някакво защитно покритие, тъмно на цвят. Стария болт е лъскавия.
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/piston_wrist_pin.jpg)

Червеното е Loctite 518, анаеробен акрилен уплътнител за плътни фланци. Фабрично е сив силикон.
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/casing_top1.jpg)
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/casing_top2.jpg)

Малко объркване имах докато зацепя по правилния начин кол.вал с балансиращите валове.
Но се изясни, белега "стрелка" сочи в "левия" край на канала за шпонката. Има го в Haynes, благодарностите към Ники Goose ще са по-долу :) .
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/mesh_rotating_mass.jpg)
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/mesh_rotating_mass1.jpg)
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/mesh_rotating_mass2.jpg)
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/mesh_rotating_mass3.jpg)

подпирах балансиращите валове с разни картончета за да не мърдат докато ги зацепя:
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/ballancer_support.jpg)
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/ballancer_support1.jpg)

(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/assemble.jpg)
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/assemble1.jpg)

Сглобих както ми се видя по-изпълнимо от мен самия.
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/pistons-cylinder.jpg)

(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/engine_assembly.jpg)
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/engine_assembly1.jpg)

Видео от "почти" първия старт:
https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/after_first_start.mp4 (https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/after_first_start.mp4)

(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/assembled.jpg)
В нощта на 15 срещу 16 октомври му правих кратка интензивна разработка.

Изказвам безкрайната си благодарност и респект за всички които ми помагаха:
Шлайфбазата Васано и Скорпио Къстъм Байкс (Боги),
YamahaBox,
Шлайфбазата в Автосервиз Тракия,
Магазин и Сервиз  Г&Г Мото,
Ники Goose (София),
Иво (Божурище),
Борислав (Търново)
.

Ще представя новия собственик на мотора ако всичко по-нататък е наред.
Title: Re: Плоски лагери на TDM 850
Post by: Веселин Куршумов (Ротко) on October 16, 2022, 20:17
Братле, ти си си объркал професията!
Не мога да повярвам какво направи и то с каква точност, търпеливост и всеотдайност!
БРАВО!!!
Title: Край на една ера
Post by: rednikmarto on October 20, 2022, 22:27
Само малък ъпдейт:
Изказвам безкрайната си благодарност и респект за всички които ми помагаха:
Шлайфбазата Васано и Скорпио Къстъм Байкс (Боги),
YamahaBox,
Шлайфбазата в Автосервиз Тракия,
Магазин и Сервиз  Г&Г Мото,
Ники Goose (София),
Иво (Божурище),
Борислав (Търново),
Ангел Янков,  (направи капака на генератора да е красив като нов)


С тази снимка си вземам чао с любимия мотор
(https://rednikmarto.info/tdm850service/2022/oil_level_window.jpg)
Обявявам край на една ера за мен (End of an era).
Новия собственик е Тодор, от Пловдив. Негови координати ще изпратя на Веско.
Title: Re: Плоски лагери на TDM 850
Post by: Николай 'Goose' Иванов on October 24, 2022, 09:45
Това не е ТДМ, не може джама за маслото да е толкова чист :)
Title: Re: Плоски лагери на TDM 850
Post by: Веселин Куршумов (Ротко) on October 24, 2022, 10:18
Когато Марто е замесен, всичко може...
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal